Σελίδες

7 Ιαν 2009

Η συμμετοχή στα κοινά μέσω διαδικτύου

Από τεχνικής άποψης και στο διαδίκτυο η συμμετοχή έχει 3 βασικές μορφές:

1)«Καπιταλιστικός» χαρακτήρας συμμετοχής. Φτιάχνω το προσωπικό μου μπλογκ, που φιλοξενεί τις ιδέες μου και δημιουργώ ένα κοινωνικό δίκτυο που μπορεί να είναι μικρό αλλά με εκφράζει απόλυτα. Σε αυτό το μπλογκ θα αναδείξω το κεφάλαιο με τις απόψεις μου και την προσωπική μου ιδεολογία για έναν καλύτερο κόσμο. Στους φίλους και στους γνωστούς λέω, «μπες στο μπλογκ μου να διαβάσεις τις σκέψεις μου». Αυτό είναι που μου δίνει όρεξη και μεράκι να ξενυχτίσω γιατί γνωρίζω εκ των προτέρων ότι οι απόψεις μου δεν θα χαθούν στον πάτο ενός φόρουμ αλλά θα γίνουν πρωτοσέλιδο στο μπλογκ μου και ίσως συζητηθούν. Είμαι ανεξάρτητος και είμαι ελεύθερος.

2)«Πατερναλιστικός» ή «αντιπροσωπευτικός» χαρακτήρας συμμετοχής. Μια ομάδα φτιάχνει ένα βήμα διαλόγου (πχ φόρουμ) το οποίο επικαλείται τον διάλογο, την ισότιμη συμμετοχή όλων κλπ. Ως μέλος συμμετέχω, αναδεικνύω προβλήματα, και προτείνω λύσεις. Στο τέλος οι δημιουργοί (=αντιπρόσωποι) του φόρουμ κάνουν μια δική τους ερμηνεία της όλης συζήτησης προβάλλοντάς συνήθως ως συμπεράσματα του διαλόγου όλα εκείνα που εκ των προτέρων είχαν αποφασίσει να πουν. Η δική μου συμμετοχή έγινε απλώς για να ικανοποιήσει τις δικές τους φιλοδοξίες προκειμένου να επικαλεστούν μια «ευρεία διαβούλευση με τον κόσμο».

3)«Σοσιαλιστικός» χαρακτήρας συμμετοχής. Φτιάχνουμε ένα φόρουμ όλοι μαζί και προσπαθούμε να αναδείξουμε μαζί ιδέες και να βρούμε την άκρη. Αποφασίζουμε μαζί με ποιους συγκεκριμένους κανόνες θα παίρνουμε αποφάσεις οι οποίοι ανά πάσα στιγμή θα εκπροσωπούν την πλειοψηφία. Δεν αναδεικνύουμε εκπροσώπους αλλά κείμενα εκπροσώπησης. Κάθε μέλος μπορεί να προτείνει κείμενο εκπροσώπησης και να σχολιάσει/ψηφίσει εκείνα των υπολοίπων.

Ένα τέτοιο φόρουμ σοσιαλιστικού χαρακτήρα, εξ όσων γνωρίζω, δεν υπάρχει και το e-pasok.forumotion.com αποτελεί για τα ελληνικά δεδομένα την πρώτη προσπάθεια. Η παρουσία μόνιμων εκπροσώπων θα κατέστρεφε τον «συμμετοχικό» χαρακτήρα των αποφάσεων. Στην πράξη όμως βλέπουμε ότι προκύπτουν πολλά προβλήματα. Δεν καταθέτουμε τις καθημερινές ιδέες μας και τα απλά κείμενα προς ψήφιση καθημερινά ούτε είναι στην κουλτούρα μας να διαβάζουμε και να ψηφίζουμε καθημερινά μικρά κείμενα-απόψεις. Αν οργανώσουμε ή ζητήσουμε κάτι τέτοιο στα τεχνικά πλαίσια ενός φόρουμ πιστεύω ότι κινδυνεύουμε να γίνουμε γραφικοί. Μέχρι σήμερα το e-pasok.forumotion.com αποτελεί μια «δικλείδα ασφαλείας» στην χύτρα ταχύτητας που βράζει. Όποτε προκύψει πρόβλημα, όποτε κάποιος έχει ανάγκη ή μεράκι να στείλει μια επιστολή με συλλογικό χαρακτήρα μπορεί να καταθέσει ελεύθερα το κείμενό του εδώ και να αναζητήσει την στήριξη των υπόλοιπων μελών ώστε να εκπροσωπηθεί μέσω των ιδεών του η αυτό-οργάνωση.

Έχω πεισθεί βέβαια ότι η μελλοντική προώθηση και δράση του e-pasok.forumotion.com θα πρέπει οπωσδήποτε να περάσει μέσα από την μπλογκόσφαιρα.

Για επιπλέον συμπεράσματα και συμμετοχή στον διάλογο ακολουθήστε τον σύνδεσμο:
http://e-pasok.forumotion.com/forum-f28/topic-t266.htm#777